تحلیل و ترسیم مفهومی پژوهش‌های مرتبط با "نقشه جامع علمی کشور"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار ،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران

10.22126/tbih.2024.10588.1010

چکیده

نقشه جامع علمی به عنوان سندی برای توسعه، مجموعه داده‌هاست که وضعیت کلی علم، فناوری و نوآوری کشور ایران را نشان می‌دهد. این سند در پنج فصل در تاریخ 14/10/1389 به تصویب رسید. نقشه جامع علمی کشور از زمان ابلاغ آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تا به امروز نقدها و نظرات مختلفی در تبیین، مبانی نظری، نقاط قوت و نقاط ضعف، کارکردهای آن و سایر مؤلفه دیگری به صورت پژوهش‌های نظری، کاربردی، گفتمانی در مجامع علمی مطرح شده است. یکی از دغدغه‌های مرتبط با این سند روزآمد نگهداشتن آن با توجه به شرایط علم و فناوری در کشور است. بعد از گذشت 15 سال از ابلاغ این سند، این شورا در صدد بازنگری آن می‌باشد. این پژوهش به بررسی محتوای این پژوهش‌ها با هدف تحلیل و ترسیم ساختار مفهومی آن به عنوان مسئله اصلی پژوهش و کمک به بازنگری سند در آینده می پردازد. پژوهش حاضر بر اساس رویکرد علم­سنجی با روش­های تحلیل هم ­واژگانی، خوشه ­بندی اطلاعات و تحلیل شبکه اجتماعی انجام شده است. نتایج مربوط به خوشه­بندی نشان داد موضوعات مطرح شده در باره این سند در 21 خوشه موضوعی دسته‌بندی می‌شوند. همچنین، ترسیم نقشه‌های مفهومی حاکی از آن است روابط و لینک­های گسترده‌ای بین مفاهیم برقرار شده است و تراکم شبکه مفهومی معادل 26 درصد است. مفاهیم مرتبط با پژوهش‌های مرتبط با نقشه جامع علمی کشور و خوشه‌های تشکیل شده متنوع بوده و طیف نسبتاً گسترده‌ای از مقوله‌ها را شامل می‌شود. شبکه مفهومی مرتبط با این سند شبکه­ی متراکم است و مفاهیم در ارتباط قابل قبولی با هم هستند و همگرایی مفهومی در آن وجود دارد. این پژوهش تصویر کلانی از مفاهیم و مقوله‌های که در نقد و بررسی آن انجام شده است را نشان داد. با توجه به این که نقشه جامع علمی کشور در آستانه بازنگری قرار دارد، نتایج و یافته‌های این پژوهش می‌تواند برای متصدیان تدوین این سند مفید باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Conceptual analysis and drawing of researches related to "Comprehensive scientific map of Iran"

نویسنده [English]

  • Hamid Ahmadi
Assistant professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

Comprehensive scientific map as a document for development is a collection of data that shows the general state of science, technology and innovation in Iran. This document was approved in five chapters on 2009.01.14 The comprehensive scientific map of the country from the time it was announced by the Supreme Council of the Cultural Revolution until today, various criticisms and opinions in the explanation, theoretical foundations, strengths and weaknesses, its functions and other components in the form of theoretical, applied, discourse researches in prominent scientific forums. has been One of the concerns related to this document is keeping it up-to-date according to the conditions of science and technology in the country. After 15 years have passed since this document was promulgated, this council intends to revise it. This research examines the content of these studies with the aim of analyzing and drawing its conceptual structure as the main research problem and helping to revise the document in the future. The current research is based on the scientometric approach with the methods of synonym analysis, information clustering and social network analysis. The results related to clustering showed that the topics raised about this document are grouped into 21 topic clusters. Also, drawing conceptual maps indicates that wide relationships and links have been established between concepts and the density of the conceptual network is equal to 26%. The concepts related to the research related to the comprehensive scientific map of the country and the formed clusters are diverse and include a relatively wide range of categories. The conceptual network related to this document is a dense network and the concepts are in an acceptable relationship with each other and there is conceptual convergence in it. This research showed a big picture of the concepts and categories that have been reviewed. Considering that the comprehensive scientific map of the country is on the verge of revision, the results and findings of this research can be useful for those in charge of compiling this document.
Introduction:
The Comprehensive Scientific Map, as a document for development, is a collection of data that shows the general state of science, technology, and innovation in Iran. This document was approved in five chapters on 14/10/1389. The comprehensive scientific map of the country, from the time it was announced by the Supreme Council of the Cultural Revolution until today, has been the subject of various criticisms and opinions regarding its explanation, theoretical foundations, strengths and weaknesses, functions, and other components in the form of theoretical, applied, and discourse research in prominent scientific forums. One of the concerns related to this document is keeping it up-to-date according to the evolving conditions of science and technology in the country. After 15 years since this document was promulgated, this council intends to revise it. Considering that purposeful management of science and technology is necessary to obtain a well-grounded knowledge and evaluation of the current state of a scientific field, it is necessary that the research activities related to this document be examined and conceptually evaluated. What has attracted the mind of the researcher of this article as the main research problem is that by studying the content of these documents, which are known as research reports related to this document, it can be determined how the dimensions of this document have been conceptually critiqued and researched today, or based on the content of the research, what is the conceptual or word structure of the "Comprehensive Scientific Map of the Country." The answer to this question, to a large extent, clarifies the dimensions and concepts raised according to what the researchers did in the research related to this document.
Method:
The analysis and evaluation of research related to the "Comprehensive Scientific Map of the Country" requires detailed qualitative analysis. However, quantitative evaluations, especially scientometric analyses using co-word or co-occurrence methods of concepts or vocabulary, are useful for evaluating these researches. The current research is based on the scientometric approach with methods of synonym analysis, information clustering, and social network analysis. The study population of this research includes all scientific documents, including Persian articles, books, academic theses, and research projects from 1389 to March 1402. After removing duplicates, finally, 125 documents related to the subject of the "Comprehensive Scientific Map of the Country" were obtained as a statistical population for analysis and preparation in the next stages. To draw conclusions from this method, the following steps were undertaken: first, extracting concepts or words from documents; second, preparation and final selection of concepts; third, building the co-occurrence matrix of words; fourth, clustering, analysis, and drawing conceptual maps from co-occurrence data.
Results and Discussion:
The analysis of synonyms showed that more than 230 concepts or keywords were mentioned in research related to the Comprehensive Scientific Map of the Country. Among these, the concepts of "discourse analysis, health field, revolutionary leader's view, scientific policymaking, higher education, and criticism" had the highest frequency. Also, 30 concepts such as "science governance, scientific jihad, empowerment, technology governance, scientific complexity, sources of soft power, scientific authority, cultural engineering, aims of higher education, the Second Step Statement of the Revolution, the software movement, and scientific synergy" were identified as emerging concepts in the research. Clustering showed that the topics raised in this document are categorized into 21 topic clusters, including: the first cluster (explanation of the position of science production), the second cluster (politicization of science, technology, and innovation), the third cluster (documents and plans for future vision), the fourth cluster (development and progress of science in the national innovation system), the fifth cluster (criticism and opinions regarding the Comprehensive Scientific Map), the sixth cluster (role of information technology, communication, and access tools in the vision document), the seventh cluster (higher education policy in the field of health and medicine), the eighth cluster (transformation document and knowledge map in higher education and education), the ninth cluster (macro strategies in technology development), the tenth cluster (discourse analysis regarding the dimensions, compilation, drawing, and revision of the Comprehensive Scientific Map), the eleventh cluster (foreseeing science and technology according to social changes and developments), the twelfth cluster (promotion of science in society), the thirteenth cluster (scientific reference), the fourteenth cluster (explanation, implementation, and necessity of developing a Comprehensive Scientific Map), the fifteenth cluster (scientific priorities and research according to upstream documents), the sixteenth cluster (classification and developments in the fields of science), the seventeenth cluster (development in universities), the eighteenth cluster (comparative study of science and technology education worldwide), the nineteenth cluster (study and pathology of basic sciences), the twentieth cluster (social participation of science and research from schools), and the twenty-first cluster (pathology of Islamic and humanitarian sciences). Conceptual mapping indicates extensive relationships among concepts, with a network density of 26%.
Conclusion:
The concepts identified in research on the Comprehensive Scientific Map of the country and the formed clusters are diverse and include a relatively wide range of categories. The conceptual network related to this document is a dense network and the concepts are in an acceptable relationship with each other and display conceptual convergence. This research provided an overarching view of the concepts and categories that have been reviewed. Also, considering that the comprehensive scientific map of the country is on the verge of revision, this research can be useful as a big picture of the researches that the authors have done in relation to this document. It is hoped that the policymakers, administrators and researchers who have put the revision of this document on their agenda in the future will use its results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Comprehensive scientific Map of iran Information clustering Co
  • word analysis Conceptual maps Conceptual network
احمدی، حمید، و پرهام­نیا، فرشاد (1403). تحلیل و ترسیم شبکه مفهومی پژوهش‌های حوزه مرجعیت علمی در ایران: تحلیل هم واژگانی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، زودآیند. DOI:10.22034/JIPM.2024.2025232.1582
احمدی، حمید، و عصاره، فریده (1396). بررسی مفاهیم، تعاریف و کارکردهای تحلیل هم واژگانی. مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 28 (1)، 125-145.
اسدیان، آزاده، و نوروزی چاکلی، عبدالرضا (1391). تحلیل جایگاه و همسویی منابع درسی برنامه کارشناسی ارشد رشته علم‌سنجی در نظام آموزش عالی ایران با اهداف و اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 27 (زمستان)، 99-120.
امیر ارجمندی، سیده زهرا، و نوابخش، مهرداد، و ساروخانی، باقر (1401). مرجعیت علمی و ارزش های بوم محور در نقشه جامع علمی کشور. نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 7 (3)، 33-64.   
بوشهری، علیرضا، و باقری، ابوالفضل (1395). ارزیابی سیاست‌های علم و فن‌آوری: مورد کاوی به کارگیری نخبگان وظیفه در پروژه‌های تحقیقاتی. بهبود مدیریت، 10 (3)، 107-129.
DOI:10.22034/rahyaft.2023.11424.1432
پایا، علی (1397). سند نقشه جامع علمی کشور: یک ارزیابی شتاب‌زده اما نقادانه. رهیافت، 71  (پاییز)، 117-128.
خوئینی، سهیلا ، و نوروزی، علیرضا، و جوزی، زینب، و مصطفوی، اسماعیل (1401). تحلیل هم واژگانی بروندادهای علمی حوزه کتاب‌درمانی در پایگاه وب‌آو‌ساینس. علم‌سنجی کاسپین، 9 (1)، 13-28.
ذاکر صالحی، غلامرضا؛ ذاکر صالحی، امین. (1388). تحلیل محتوای پیش‌نویس نقشه جامع علمی کشور و پیشنهاد الگوی ارزیابی آن. سیاست علم و فناوری، 2 (2)، 29-46.  
رحیمی، صالح، و سهیلی، فرامرز، و شرفی، ناهید (1400). شناسایی و تحلیل ساختار دانشی مطالعات آموزش عالی ایران مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 24، 313-331.
DOI: 20.1001.1.25382241.1400.12.24.12.4
رهبر، امیرحسین، و  نصر اصفهانی، علیرضا، و عسکریان، محمد (1393). تأملاتی در نقشه جامع علمی کشور با هدف غنا بخشی به ویراست‌های آینده نقشه. دو فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 23 (بهار و تابستان)،  41-58.
سلطانی، بهزاد، و کیامهر، مهدی (1387). پیشنهاد چارچوبی مفهومی برای تدوین نقشه جامع علمی کشور - برنامه ملی توسعه علم، فناوری و نوآوری. سیاست علم و فناوری، 1 (3)، 43-60.
سهیل سرو، محمد، و هزارجریبی، جعفر (1399). تحلیل نسبت سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و نقشه جامع علمی کشور با رهیافت گراندد تئوری. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 9 (36)، 5-33
سهیلی، فرامرز، وخاصه، علی‌اکبر، و کرانیان، پریوش (1398).  ترسیم ساختار فکری حوزه علم اطاعات و دانش شناسی ایران بر اساس تحلیل هم رخدادی واژگان. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 34 (4)، 1904-1938. DOI:10.35050/JIPM010.2019.026
سهیلی، فرامرز، و خاصه، علی اکبر، و رستمی، مصطفی، و زارعان، محمدجواد (1402). ترسیم نقشه موضوعی مقالات حوزه تربیت اخلاقی نمایه‌شده در پایگاه وب‌ آو ساینس طی سال‌های 2000-2018. پژوهش­نامه علم سنجی، 9 (1)، 169-188. DOI: 10.22070.RSCI.2021.5818.14331
شورای انقلاب فرهنگی (1389). نقشه جامع علمی کشور. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برخط، 1390.
عباسی، حمیدرضا، و غلامحسین حسینی کیا، و علی داوری (1400). نگاشت مفهومی رفتار کارآفرینانه کارکنان در سازمان‌های دولتی (رویکرد علم‌سنجی). پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 13 (26)، 193-220.   DOI:10.22080/JEM.2021.19737.3333
فرهنگستان علوم پزشکی، هیئت‌رئیسه. (1401). خلاصه سیاستی بازبینی نقشه جامع علی کشور. فرهنگ و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، 6 (2)، 224-225.  https://ijhp.ir/article-1-612-fa.html
قدیمی، اکرم. (1396). معرفی بسته برنامه‌های مربوط به آگاه‌سازی در خصوص ترویج علم و نقشه جامع علمی کشور. ترویج علم، 8 (12)، 5-26.